Budowanie pewności siebie u dzieci, czyli kluczowe wskazówki na nowy rok szkolny
Początek roku szkolnego to kluczowy moment w życiu dzieci, który może znacząco wpłynąć na ich pewność siebie. Aby pomóc najmłodszym w adaptacji i budowaniu zdrowego poczucia własnej wartości, warto zasięgnąć rady specjalisty. Psycholożka Maria Miśkiewicz podzieliła się cennymi wskazówkami, jak wspierać dzieci w budowaniu pewności siebie, radzeniu sobie z wyzwaniami oraz tworzeniu pozytywnej atmosfery w szkole. Warto pamiętać, że każda zmiana jest częścią procesu rozwoju, a odpowiednia pomoc i wsparcie mogą pomóc dzieciom w pełni wykorzystać swój potencjał.
Jakie są najczęstsze wyzwania, z jakimi dzieci mierzą się na początku roku szkolnego i jak mogą one wpływać na ich pewność siebie?
Maria Miśkiewicz: Początek roku szkolnego to czas, kiedy dzieci stają przed kilkoma istotnymi wyzwaniami, które mogą wpływać na ich pewność siebie. Adaptacja do nowego środowiska – czy to nowej szkoły, klasy, czy nawet przedszkola – często wywołuje u dzieci lęk i niepewność. Dzieci mogą obawiać się, jak poradzą sobie z nowymi obowiązkami, materiałem do nauki oraz oczekiwaniami nauczycieli i rodziców. Również kwestie związane z relacjami rówieśniczymi są stresujące. Dzieci martwią się, czy znajdą nowych przyjaciół i czy będą akceptowane przez grupę. Wszystkie te obawy mogą obniżać ich pewność siebie, dlatego wsparcie ze strony dorosłych jest kluczowe, aby pomóc im lepiej poradzić sobie w tym okresie.
W jaki sposób rodzice mogą wspierać swoje dzieci w budowaniu pewności siebie, zarówno przed rozpoczęciem roku szkolnego, jak i w trakcie jego trwania?
Maria Miśkiewicz: Rodzice mogą wspierać dzieci w budowaniu pewności siebie poprzez otwarte rozmowy na temat nadchodzącego roku szkolnego. Ważne jest, aby rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach i oczekiwaniach, oraz wspólnie wyobrazić sobie, jak może wyglądać początek roku. Dzielenie się własnymi doświadczeniami może pomóc dziecku zrozumieć, że różnorodne emocje są naturalne. Dziecko powinno mieć pewność, że w domu zawsze znajdzie bezpieczne miejsce do wyrażania swoich emocji. Przyjemne zakończenie pierwszego dnia szkoły, jak wspólny spacer czy lody, może znacząco zwiększyć poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Takie gesty pomagają dziecku odprężyć się po emocjonującym dniu i budować pozytywne skojarzenia z nowymi doświadczeniami. Kluczowe jest, aby rodzice byli obecni i zaangażowani przez cały rok szkolny, a nie tylko w jego początkowej fazie. Stałe wsparcie i zainteresowanie ze strony rodziców odgrywają istotną rolę w budowaniu poczucia bezpieczeństwa u dziecka, co jest niezbędne na każdym etapie edukacji.
Początek roku szkolnego to czas, kiedy dzieci stają przed kilkoma istotnymi wyzwaniami, które mogą wpływać na ich pewność siebie. Adaptacja do nowego środowiska – czy to nowej szkoły, klasy, czy nawet przedszkola – często wywołuje u dzieci lęk i niepewność.
Czy są jakieś szczególne sygnały, na które rodzice powinni zwrócić uwagę, aby zidentyfikować spadek pewności siebie u dziecka?
Maria Miśkiewicz: Rodzice, którzy dobrze znają swoje dziecko, są w stanie zauważyć subtelne zmiany w jego zachowaniu. Gdy dziecko, które zazwyczaj jest otwarte i radosne, zaczyna być bardziej wycofane, płaczliwe, rozdrażnione, lub wpada w złość bez wyraźnej przyczyny, może to być sygnałem, że coś się dzieje. Tego rodzaju zmiany mogą wskazywać na spadek pewności siebie.
Warto zwrócić uwagę na to, co kryje się za tym zachowaniem – często są to emocje takie jak strach, obawa, czy napięcie. Jeśli dziecko, które zwykle jest rozmowne, nagle zaczyna milczeć i wycofywać się, lub przeciwnie – staje się nadmiernie pobudzone i emocjonalne, może to sugerować, że przeżywa trudności. Każde odstępstwo od normy w zachowaniu dziecka powinno skłonić rodziców do bliższego przyjrzenia się sytuacji i ewentualnie rozmowy z dzieckiem, aby zrozumieć, co leży u podstaw tych zmian.
Jak nauczyciele mogą w klasie stworzyć atmosferę, która sprzyja budowaniu pewności siebie u uczniów, zwłaszcza tych, którzy są bardziej nieśmiali lub wycofani?
Maria Miśkiewicz: Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu atmosfery w klasie, która sprzyja budowaniu pewności siebie u wszystkich uczniów, a zwłaszcza tych bardziej nieśmiałych czy wycofanych. Przede wszystkim, istotne jest stworzenie bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni, w której każde dziecko czuje, że może swobodnie wyrażać swoje emocje, myśli, a także dzielić się zarówno sukcesami, jak i trudnościami.
Komunikacja z uczniami powinna być dostosowana do ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Ważne jest, aby nauczyciel dostrzegał wartość każdego ucznia, niezależnie od jego ocen. Dzieci powinny czuć, że są cenione za swoje unikalne talenty i cechy, a nie tylko za osiągnięcia akademickie. Nauczyciele mogą wspierać uczniów w budowaniu poczucia własnej wartości poprzez akceptację niepowodzeń jako naturalnej części procesu nauki, pokazując, że wartość dziecka nie jest określana jedynie przez wyniki w nauce.
Kluczowa jest również otwartość na potrzeby uczniów. Nauczyciele powinni być dostępni i gotowi do wsparcia, gdy uczniowie tego potrzebują, zapewniając im, że mogą liczyć na ich pomoc w każdej sytuacji. Taka atmosfera zrozumienia i wsparcia pomaga uczniom czuć się pewniej i rozwijać swoje umiejętności w komfortowym środowisku.Jeśli dziecko, które zwykle jest rozmowne, nagle zaczyna milczeć i wycofywać się, lub przeciwnie – staje się nadmiernie pobudzone i emocjonalne, może to sugerować, że przeżywa trudności. Każde odstępstwo od normy w zachowaniu dziecka powinno skłonić rodziców do bliższego przyjrzenia się sytuacji i ewentualnie rozmowy z dzieckiem, aby zrozumieć, co leży u podstaw tych zmian.
Jeśli dziecko, które zwykle jest rozmowne, nagle zaczyna milczeć i wycofywać się, lub przeciwnie – staje się nadmiernie pobudzone i emocjonalne, może to sugerować, że przeżywa trudności. Każde odstępstwo od normy w zachowaniu dziecka powinno skłonić rodziców do bliższego przyjrzenia się sytuacji i ewentualnie rozmowy z dzieckiem, aby zrozumieć, co leży u podstaw tych zmian.
Jakie konkretne działania lub aktywności mogą pomóc dzieciom w rozwijaniu zdrowego poczucia własnej wartości?
Maria Miśkiewicz: Dla dzieci rozwijających zdrowe poczucie własnej wartości ważne jest, aby miały możliwość uczestniczenia w różnych aktywnościach, które wspierają ich rozwój osobisty i społeczny. Oto kilka konkretnych działań, które mogą pomóc w budowaniu pozytywnego poczucia własnej wartości:
- Zajęcia z Treningu Umiejętności Społecznych (TUS): Takie zajęcia pomagają dzieciom rozwijać umiejętności komunikacyjne, asertywność oraz zdolność do budowania relacji, co jest kluczowe dla ich poczucia wartości i pewności siebie.
- Konsultacje z psychologiem lub coachem rozwojowym: Regularne spotkania z profesjonalistą mogą pomóc dzieciom zidentyfikować swoje talenty i predyspozycje, a także nauczyć się, jak radzić sobie z wyzwaniami, co wzmacnia ich poczucie własnej wartości.
- Zajęcia dodatkowe: Angażowanie się w zajęcia pozalekcyjne, takie jak sport, muzyka czy sztuka, pozwala dzieciom odkrywać i rozwijać swoje zainteresowania, a także osiągać sukcesy w różnych dziedzinach, co przyczynia się do budowania zdrowego poczucia wartości.
- Obserwacja i nauka poprzez relacje z dorosłymi: Dzieci uczą się przez obserwację, dlatego istotne jest, aby dorośli w ich otoczeniu prezentowali zdrową komunikację i relacje. Taki pozytywny wzór wpływa korzystnie na umiejętności społeczne dzieci oraz ich poczucie własnej wartości.
- Wspólne aktywności rodzinne: Regularne wspólne spędzanie czasu, jak wyjazdy, spacery czy wspólne hobby, sprzyja budowaniu więzi i poczucia przynależności, co wzmacnia pewność siebie dzieci.
Poprzez różnorodne działania, które angażują dziecko w aktywności rozwijające jego umiejętności i pasje, a także budują pozytywne relacje, można efektywnie wspierać rozwój zdrowego poczucia własnej wartości.
W jaki sposób można uczyć dzieci radzenia sobie z porażkami, aby nie wpływały one negatywnie na ich pewność siebie?
Maria Miśkiewicz: Kluczowe jest, aby rozmawiać z dzieckiem o porażkach w sposób, który pokazuje, że są one naturalną częścią życia i okazją do nauki, a nie końcem świata. Warto pomóc dziecku zrozumieć, że każda porażka jest lekcją, z której można wyciągnąć cenne wnioski. Zamiast koncentrować się na negatywnych aspektach, zachęcajmy do analizy sytuacji i planowania, jak można postąpić inaczej w przyszłości. Zmiana perspektywy na porażkę – traktowanie jej jako wyzwania lub lekcji – może również pomóc dziecku rozwijać zdrową pewność siebie. Dodatkowo, modelowanie pozytywnego podejścia do trudności przez dorosłych w otoczeniu dziecka może stanowić dla niego cenny przykład.
Pani Mario, dziękujemy serdecznie za rozmowę i cenne wskazówki. Wszystkim dzieciom, rodzicom i opiekunom życzymy owocnego i pełnego sukcesów roku szkolnego!
- Również dziękuję! Życzę wszystkim dzieciom radości z nauki i pozytywnych doświadczeń, a rodzicom i opiekunom – dużo cierpliwości i satysfakcji z towarzyszenia swoim pociechom w ich edukacyjnej podróży.
Maria Miśkiewicz – psycholożka, absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, specjalizująca się w terapii indywidualnej oraz terapii par. Prowadzi własny gabinet psychologiczny, łącząc różnorodne podejścia terapeutyczne, takie jak terapia poznawczo-behawioralna, terapia TSR (terapia skoncentrowana na rozwiązaniu oraz elementy terapii humanistyczno-egzystencjalnej, aby dostosować swoje metody do potrzeb pacjenta. Obecnie odbywa 4-letnie szkolenie psychoterapeutyczne w nurcie poznawczo-behawioralnym (CBT) na Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Jej motto przewodnie brzmi: „Nawet najdalsza podróż zaczyna się od pierwszego kroku.” Maria Miśkiewicz pomaga swoim pacjentom odkrywać ich wewnętrzną siłę, zachęcając do stawiania pierwszych kroków ku lepszemu życiu. Jeśli zmagasz się z trudnościami emocjonalnymi, problemami w relacjach lub chcesz lepiej poznać siebie, skontaktuj się z nią i odkryj drogę do swojego lepszego życia.
Informacje na temat wolnych terminów u Pani Marii, uzyskać można poprzez kontakt telefoniczny 571579317 lub mailowo mariamiskiewicz.psycholog@gmail.com